5 voordelen van een proactieve communicatie met klanten

//5 voordelen van een proactieve communicatie met klanten

5 voordelen van een proactieve communicatie met klanten

Proactieve communicatie is een belangrijk onderdeel van de klantenservice. Het maakt de klantreis makkelijker en inspireert klanten om loyaal te blijven aan uw bedrijf. Uit onderzoek van CEB Global blijkt dat 9 van de 10 klanten niet loyaal blijft aan een merk na een negatieve ervaring met de klantenservice. 8 van de 10 respondenten geeft zelfs aan de negatieve ervaring te delen. Dit is natuurlijk iets wat u als ondernemer te allen tijde wilt voorkomen. SWJ Resultancy zet de 5 voordelen van een proactieve benadering van uw klanten op een rij.

proactieve communicatie met klanten

Voordeel 1: Uw klanten voelen zich gewaardeerd

Door zelf contact op te nemen, laat u zien dat u aan uw klant denkt. Een klant ziet hierdoor dat hij belangrijk is voor uw organisatie. Als uw klant zich gewaardeerd voelt, dan zal diegene sneller trouw blijven aan uw organisatie met een grotere klanttevredenheid en potentieel hogere omzet als gevolg.

Voordeel 2: Proactiviteit zorgt voor een betere relatie met uw klant

Uit onderzoek van Econsultancy blijkt dat 83% van de klanten aangeeft een vorm van ondersteuning nodig te hebben tijdens de interactie met uw bedrijf. Een deel van de respondenten geeft aan voortijdig de relatie te beëindigen, indien zij niet de juiste ondersteuning krijgen. Dankzij een proactieve klantbenadering kunt u vroegtijdige en actuele ondersteuning bieden, zodat de relatie versterkt wordt. U kunt bijvoorbeeld proactief een uitnodiging sturen om live te chatten met een bezoeker of klanten frequent bellen om te vragen of alles naar wens is. Op die manier lost u problemen op, voordat deze gevolgen hebben voor uw organisatie.

Voordeel 3: Een proactieve benadering geeft inzicht in de klanttevredenheid

Als u proactief uw klanten van informatie voorziet en eventuele problemen oplost, kunt u direct ontdekken of uw klant tevreden is. Heeft u al een tijdje niks van uw klant(en) vernomen? Aarzel dan niet om contact op te nemen! Dit laat zien dat u proactief bezig bent met uw klanten en bovendien kunt u er veel van leren. Heeft de klant commentaar op uw dienstverlening? Zie dit dan niet als iets negatief, maar leer ervan en pas dit toe in andere situaties.

Voordeel 4: Innovatie als gevolg van proactiviteit

Bent u benieuwd waarom veel grote organisaties goed zijn in het innoveren van producten? Vaak komt dit omdat zij hun klanten door en door kennen. Deze inzichten krijgen zij dankzij de data die zij over hun klanten verzamelen, maar ook door de inzichten die zij krijgen uit hun klantcontact. Proactieve communicatie helpt onder andere bij het identificeren van eventuele pijnpunten die uw klanten opgelost willen hebben. Dankzij deze informatie kunt u deze punten verbeteren, waardoor u in de toekomst een nog betere dienstverlening kan bieden. Tevens kunt u deze feedback verwerken in uw business model wat leidt tot innovatie van uw producten en diensten.

Voordeel 5: De customer life time value van een klant wordt verhoogd

Last but not least, proactieve communicatie is een geweldige manier om de klant aan uw organisatie te binden. Dit zal een positief effect hebben op het uiteindelijke resultaat van uw organisatie. Dankzij een goede communicatie blijft uw klant langer klant en is eerder bereid meer en frequenter producten af te nemen.

Conclusie

Proactieve communicatie verbetert de kwaliteit van de klantenservice. Klanten zien hierdoor dat u veel moeite doet om hen tevreden te houden. Dit levert vertrouwen op in uw merk en zorgt voor de lange termijn voor extra omzet. U zult zien hoe de perceptie en beleving van klanten over uw bedrijf positief zal veranderen.

Mocht u meer informatie willen ontvangen over onze service neem dan contact met ons op via 088 0204600 of per e-mail via info@swjresultancy.nl.

2019-01-30T16:09:41+00:00