Hoe transformeert u een klant in een ambassadeur

//Hoe transformeert u een klant in een ambassadeur

Hoe transformeert u een klant in een ambassadeur

Elk bedrijf droomt ervan klanten te hebben die loyaal zijn en helemaal achter een merk staan. Een voorbeeld hiervan is de loyaliteit van fans van Apple en Google.

Het is echter lastig om van een klant een fan te maken en vervolgens deze fan te veranderen in een standvastige ambassadeur. De loyaliteit naar uw klanten toe gaat verder dan zakendoen. Het gaat erom dat er een band wordt gecreëerd, dit resulteert in klanten die uiterst tevreden zijn over uw product of dienst en dit verder vertellen.


5 aspecten waar rekening mee gehouden moet worden bij het veranderen van klanten in merkambassadeurs:

1. Wat u aanbiedt, moet de moeite waard zijn

De basis van succes is uw product of service. Uw product of service moet de moeite waard zijn om voor in de rij te staan. Als dat niet het geval is, gaat het lastig worden om van uw klant een ambassadeur te maken. Het maakt dan niet uit hoe hoe superieur uw klantenservice is. Een goed voorbeeld hiervan is Apple met haar iPod. Fans stonden wereldwijd in de rij voor de MP3-speler. Dit terwijl het niet de eerste MP3-speler was op de markt. De branding om Apple heen is zo sterk dat fans zich willen associëren met het merk.

2. Zorg voor een superieure klantenservice die voldoet aan de klantgerichte revolutie

Met een uitstekend product kunt u de aandacht trekken, maar de spanning van een nieuwe aankoop duurt zelden lang. Veel belangrijker is de ervaring die de consument gedurende het koopproces heeft. Het gevoel voor, tijdens en na de aankoop blijft veel langer hangen.  De kern van klantenservice gaat verder dan enkel vragen beantwoorden en klachten behandelen. Elke klant moet gezien en behandeld worden als individu, daarnaast zal u tijd moeten steken in het onderhouden van de relatie met de klant.

3. Leer uw klanten kennen

Klanten zijn individuen en willen ook zo gezien worden. In de huidige maatschappij voelen ze zich al vaak genoeg een nummer. De enige manier waarop u uw klanten kunt onderscheiden van elkaar, is door ze goed te leren kennen. Zodra u dat doet, kunt u effectief met hen communiceren en de juiste uitingen versturen aan de juiste doelgroep.

Overweeg om marketing automation te gebruiken om klanten beter te leren kennen, interactie te onderhouden en te groeperen. Met automatiseringstools kunt u bijhouden wat klanten kopen, zeggen en wat hun koopgedrag is. Telkens wanneer u een interactie met hen hebt, weet u precies wie ze zijn doordat deze gebeurtenissen worden opgeslagen in het systeem.

Klanten weten tegenwoordig dat bedrijven gebruikersinformatie over hen verzamelen, maar uiteindelijk gaat het om hoe het bedrijf die informatie gebruikt. Heeft u klanten die voor uw bedrijf een goed woordje doen? Zorg dan dat u contact met deze klanten opneemt om ze te laten weten dat u hun steun waardeert.

4. Betrek uw loyale klanten

Mocht u klanten hebben die feedback geven op bijvoorbeeld producten of diensten, zorg dan dat u deze klanten laat weten dat hun feedback gewaardeerd wordt. Door die interactie is de kans groter dat klanten loyale klanten worden.  Klanten vinden het vaak ook leuk mee te denken met producten of diensten, hierdoor krijgen ze het gevoel ‘belangrijk’ te zijn binnen uw bedrijf. Heeft u een nieuw product of  biedt u een nieuwe dienst aan? Dan kunt u uw loyale klanten vragen of uw merk te promoten binnen hun netwerk. Dit is een krachtige marketingactie die meerwaarde kan opleveren voor uw bedrijf.

5. Maak het de moeite waard

Wees uw ambassadeurs dankbaar, nodig ze bijvoorbeeld uit voor een leuk evenement of een kennissessie bij u op kantoor. Heeft u klanten die via social media interactie hebben met hun netwerk over uw bedrijf? Zorg ook dan voor waardering, door bijvoorbeeld het bericht te liken of een reactie te plaatsen.
Het vergt veel werk en toewijding om klanten tot ambassadeurs te maken, maar zodra uw klanten zich gewaardeerd voelen, is de kans groter dat ze langer trouw blijven. Ze zijn hierdoor ook minder gevoelig voor de prijs en geloven dat uw bedrijf of merk een meerwaarde levert die ze nergens anders kunnen vinden.

Mocht u meer informatie willen ontvangen over onze service neem dan contact met ons op via +31 88 02 04 600 of per e-mail via info@swjresultancy.nl.

2019-02-11T15:37:14+00:00