Met meer plezier werken? Besteed je klantenservice uit!

/, Communicatiekanalen, Klantenservice, Klanttevredenheid/Met meer plezier werken? Besteed je klantenservice uit!

Met meer plezier werken? Besteed je klantenservice uit!

Met meer plezier werken? Besteed je klantenservice uit!

Als het gaat om inbound en outbound klantcontact wil je het liefst alles in eigen hand houden. Een heel natuurlijke gedachte, maar sta je er weleens bij stil dat het uitbesteden van je klantenservice ook zo z’n voordelen heeft? Vooral wanneer de eigen medewerkers dreigen het te druk te krijgen met het te woord staan van klanten, biedt dit vaak uitkomst. En minder werkdruk betekent ook dat je team met meer plezier én efficiënter aan de slag gaat.

Verfrissende blik

Als manager van een bedrijf de klantenservice (tijdelijk) uitbesteden? Dat klinkt misschien een beetje alsof je zelf niet bij machte bent om je team goed aan te sturen. Maar niets is minder waar. Het inschakelen van een externe partij, zoals bijvoorbeeld SWJ Resultancy er eentje is, kan een verfrissende blik werpen op je bestaande klantenservice. Blijkt dat er nogal wat voor verbetering vatbaar is? Geen nood, want wij nemen de volledige zorg over al je klantcontacten – al dan niet tijdelijk – graag over. Dat klinkt nogal ingrijpend, maar in de praktijk valt dat reuze mee en zijn veel organisaties daar juist enorm bij gebaat. Uitbesteden van je klantenservice is een zegen voor je organisatie. Alleen al als je bedenkt dat daardoor bij je eigen mensen een last van de schouders valt. En ontspannen medewerkers werken met meer plezier, dus beter!

Klantcontact, een vak apart

Hoewel veel bedrijven wat sceptisch staan tegenover het uitbesteden van de klantenservice, is dit in veel gevallen toch een verstandige zet. Want het inrichten van een goed klantcontactcentrum is een vak apart, dat doe je er niet zomaar even bij. Zeker bij snelgroeiende organisaties komt er heel wat kijken bij het stroomlijnen van al het inbound en outbound klantcontact. Hoe zorg je ervoor dat je op de juiste momenten met de juiste capaciteit beschikbaar hebt, je de processen en systemen optimaal inricht en zowel medewerkers als klanten tevreden zijn? Dat valt niet mee. Wij zien vaak dat een klantenservice wordt bevolkt door medewerkers die daarvoor niet optimaal zijn geschoold. Processen en systemen niet optimaal zijn ingericht en niet het maximale uit de beschikbare rapportages wordt gehaald, zodat men voornamelijk erg druk is met de dingen doen zoals men ze al geruime tijd doet. Dit kan leiden tot onnodige stress en ontevreden klanten en medewerkers. Toch hoor je leidinggevenden vaak zeggen dat het even een piek was en dat medewerkers overdrijven wanneer ze praten over de druk(te). Leidinggevenden zouden zich er meer van bewust moeten zijn dat door het goed laten analyseren en adviseren met betrekking tot hun klantenservice en indien nodig, het uitbesteden van de klantenservice, veel ellende kan worden voorkomen. Sterker nog, door het ontlasten van je klantenservice ligt de weg vrij naar nog meer tevreden medewerkers, klanten en succes.

Ontdek de voordelen van outsourcen

Wil jij weten wat de voordelen zijn van het outsourcen van de klantenservice voor jouw organisatie? Neem contact met ons op. Wij vertellen er graag alles over.

2020-06-08T11:09:00+00:00